Rieth József: Útiemlékek

Úton: - Tarvizio - Padova - Ventimilian

Tartalomjegyzékhez  <<<  Utazások

Olaszországban Velence-Padova felé ezen az úton utaztunk. De ezen az útvonalon mentünk Franciaország, Spanyolország és Portugália irányába is. 1997-ben Lourdes, 2001-ben Lourdes-Fatima volt úticélunk.

1997. június 24. Irány Lourdes

(Előzmény) Az osztrák-olasz határhoz közeledve megcsodáltuk a sűrű felhőkbe burkolódzó hatalmas csúcsokat. Előttünk terpeszkedett keletről a Karavanka hegység, a Hochobir csúccsal  (2139m), és a Pack hágó 1166 m. Nyugaton a Karni Alpok tömbje tornyosodik 2166 m magas csúccsal. A fekete felhőkből nagyhírtelen óriási felhőszakadás keletkezett. Aránylag hamar kirobogtunk az esőből. A határőrök és vámosok csak a busz papírjaival foglalkoztak, "tovább"-ot intettek. A határt 15,45-kor léptük át.

Tarvizio (IT.93)az első olasz település, az olasz határállomás. A Júliai Alpok húzódnak délnyugatra a Triglav csúccsal 2863 m magasan. A Fella folyócska mentén ereszkedünk egészen Gemonáig. A folyócska azonban láthatóan igen veszedelmes tud lenni. Hatalmas, köves és puszta árterülete tanúskodik a tavaszi olvadáskor és tartós felhőszakadás után bekövetkező örjöngő tombolásáról. Pontebba (IT.93) szép hegyi tájon fekszik. Itt már a Veneto tartományban jártunk. Ezt a vidéket venétek lakták. Az itteniek lágyabb tájszólása ma is mutatja ezt. Alább a venetói síkság következik. Udine (IT.93) 80000 lakosú városka. A velencei uralom emlékeit őrzi látnivalóiban. Pondenone (IT.93) és Conegliano (IT.93,95) városkák az ugyanilyen nevű híres velencei festők szülőhelyei. Trevizo (IT.93) középkori hangulatú városka, sok csatornával és hidacskával. Régi templomok, és 11.századi dóm található benne.

Mestre (IT.92,106) Velencének szárazföldi külvárosa. Itt már nyugatnak fordultunk. Velence (IT.99) városát messze elkerültük. Csak képzeletünk hozta elénk 150 vizi utcácskáját, 117 szigetecskéjét, körülbelül 400 hídját.

Padova (IT.175) felé az autóúton robogtunk. (18,57-kor értünk a határába) Patavium volt a római időkben Padova neve, feldúlták a húnok is, a longobárdok is, de a magyarok is. Híres portugál származású szentje, Páduai Szent Antal, aki itt kezdte el a szegények védelmében áldásos munkáját. De a város magáénak vallja TITUS LIVIUST is, a római történetírás atyját. A hírességek közül GIOTTÓ festő, DONATELLÓ szobrász, MANTEGNA festő tartozott ide, no meg GALILEI is itt dolgozott a 17. század elején. Híres volt ősi jogi egyeteme. Ma mintegy 200000 lakosa van. Jelentős ipari központ.

Vicenza (IT.181) városának 97000 lakosa volt 1973-ban. Jelentős az építészete, PALADIO (élt 1508-80 közt) alkotott itt csodálatos műemlékeket: az Olimpiai Színházat, a Bazilikát, a Loggia del Capitaniot és még sok más látnivalót. A várostól délre, messziről láthatóan, a Monte Berico dombon áll a Madonna del Berico búcsújáró templom, amely 1428-ban épült.

Verona (IT.184) városából csak a 200000 lakosú középkori hangulatú város körvonalait láttuk. Híres a 80000 Arénája, na és persze az, hogy itt élt Rómeó és Júlia. Villafranca di Verona után észak felé kanyarodtunk el, a szálláshelyünket kerestük. Hosszú tekergés után jutottunk el Bussolongo városkába, de a Garda-tóból semmit se láttunk, az utak messze elkerülték.

20,24-re értük el ezt a kis települést. Eddig 909 km-t jöttünk. Szállodánkat, a Gardesanót nehezen találtuk meg. Sajnos utunkat végig kisérte ez a szerencsétlen stílus. Vezetőink szinte mindég ismeretlen területen jártak, ezért aztán rengeteget csellengtünk, kerestük a helyes utat, vagy úticélunkat. Lépten nyomon kérdezősködtünk, mint itt is, mindjárt útunk elején. Egy megkérdezett autós vezetett vissza a szállodánkhoz. Bár nem volt elrejtve, de nem vettük észre, hanem elhajtottunk mellette. Szépen felszerelt, háromcsillagos úszómedencés hotel. A főépület "V" alakban tárja szinte a karjait az érkező vendég felé. Mögötte szigettel ellátott nagy úszómedence terpeszkedik, majd távolabb hátul további épületek.

A vacsora bőséges volt. Húsos tészta volt az előétel, majd sült hús következett, burgonyakörettel és salátával. Fagylaltot, gyümölcssalátát lehetett ezenkívül svédasztalról választani. Még repetát is adtak. Csak az innivalóért kellett fizetni. Mi az emeleten kaptunk szobát. A szoba nagyon kényelmes volt, így aztán vacsora után fáradtan dőltünk ágyba.

[v53]

------------------------- 2. nap, jún 25.

Reggel a gyerekek úsztak is a medencében. Mi nem vittünk fürdőruhát, így inkább sétáltunk közben egyet a környéken. Szőlő és kiwi ültetvények, meg előkelő villák voltak mindenfelé. Sajnos ezen a városszéli vidéken nem szokás a sétálás, sem gyalogjáró, sem keresztutca nem volt sehol. A túrára csábító utakra rendre ki volt írva, hogy magánút, magánterület. Nagy sétát tettünk meg, hogy legalább rápillanthassunk a Garda-tóra. Felkapaszkodtunk a szomszédos domb oldalán haladó úton. Távol volt a tótól a hotel, csak a Garda-tó alsó csücskéből láttuk innen a domboldalról egy keskeny csíkot.

Aztán az indulás idejére visszasiettünk az autóbuszunkhoz. Kelet felé haladva a villanegyed elhagyása után középkorias városka tűnt elénk. A városka plébánia templomában volt a misénk, a Maria Maggiore templomban. Nagyon szép templom volt. A környezete teljesen kisvárosias volt: kevés ember járt az utcán,  a forgalom mérsékelt, az utak mentén sok árnyékot adó fa volt. Csodálatos Jézus Szíve és fatimai Szűzanya szobor volt látható a templomban üveg ablak mögött. Szép keresztelő kútja volt és sok mellékoltára. Érdekes volt a templom bővítésének a módja. A hajó közepén megbontották a falat és a barokkos templomot oldalról megtoldották egy hatalmas nyers vasbeton oldalhajóval. Az új oltár magas dobogóra, középre került. A régi oltár mint egy szentségi kápolna így a templom oldalába került. A sekrestyéből csak szűk és kacskaringós úton lehetett közlekedni.

D3, 4

A Garda tó (IT.196) helyén valamikor jégkorszaki mamutgleccser húzódott délnek a Monte Baldo oldalából. A sziklába 2000 m mély teknőt vájt, és hatalmas morénát rakott le maga előtt ez a hatalmas jégfolyam. A tó ma 51,5 km hosszú, és 3-4 km széles. A legnagyobb és legszebb északolasz alpesi tó.

BUSSOLONGO. 20,24-re értük el ezt a kis települést.

Másnap indultunk tovább. Kelet felé haladva a villanegyed elhagyása után középkorias városka tűnt elénk. A városka plébánia templomában volt a misénk, a Maria Maggiore templomban.

9,50-kor indultunk tovább. Délnek haladtunk. Az autópálya mellett sűrűbben lakott területet láttunk, helyenként városokat is. Balról a vidék sík volt, jobbról kopár hegyek meredeztek. Egyre sűrűbben haladtunk át alagúton. Megtudtuk, hogy Lourdesig 177 alagút, és közel ugyanannyi viadukt gyorsítja utunkat.

Itt már Lombardia tartományban jártunk, kereszteztük a Chiese folyót. Brescia (IT.207) 200000 lakosú városka, textil- és műanyagipara jelentős. Középkori vára az itáliai szabadságharcuk fő támaszpontja volt. A rövid szabadság letörése után Haynau innen került hozzánk, mint tapasztalt szakember…Kereszteztük az Oglio és Sere folyókat. Elmentünk Cremone mellett(11,31-kor). A Ticipo, Pó  és Scrivia folyókat érintve 12,02-kor már Voghera mellett haladtunk. Ezen a vidéken az Északi Appenninok  terülnek el, Liguria tartományban jártunk

Genova (IT.292) hatalmas kikötő, évi 15000 hajó fordul meg benne, 450000 utassal. A Genovai-öböl és a Ligur tenger terült el előttünk.. A csodálatos Földközi tenger kék vizének látványa szomorúsággal töltött el mindannyiunkat: miért is nem vagyunk olyan gazdagok, hogy nyaranta unokáinkkal ilyen helyen pihenhetnénk és úszkálhatnánk. De nem szabad elégedetlennek lennünk…

A tengerparton délnyugat, nyugati irányban haladtunk tovább. Varezze (IT.291) városában született Jacobus da VORAGINE, aki a Szentek életéletének megírásával lett híressé. Itt már egymást érték a tengerparti városok, és az autóút szinte ugyanannyit haladt alagútban, mint szabadon. A sziklás, mély völgyekkel szabdalt partvonal végig városkákkal népesült be, szinte egymásba olvadtak. Albisole (13,53-kor) után Savona (IT.291) következett, a nagy ipari város és kikötő. Itt a  Nyugati Riviera partvidékén haladtunk, valahol itt van a Noli-fok. Finale (IT.291) híres a barlangjaiban talált ősember leletekről. Albenga (IT.291) ősi város, hatalmas téglatornyok, dóm és paloták teszik nevezetessé. A viadukt az Arroscia folyó felett vezet át, majd Imperia (IT.291) következik forgalmas kikötővel. A vidék az étolaj termesztésével foglalkozik. Itt született Andrea DORIA, 16.századi genovai admirális, és  Edmondo de AMICIS, a "Szív" című regény írója. Eddig is sok melegházat láttunk a teraszosra kialakított hegyoldalakon, érdekes volt, hogy ezek az üvegházak be voltak burkolva nádfonatokkal, vagy fekete fóliával.

Most San Remo (IT.290) következett, a Riviera legelegánsabb helye, virágközpont. Repülőgépek szállítják innen reggelente a friss virágot a világ minden tájára, világhírű a San Remói virágkarnevál. A Madonna della Costa kupolás templom 107m magasan áll a tenger színe felett. Bordighera (IT.290) híres parti promenádjairól. A hegyoldal szállókkal van tele. Sok itt a datolya, amely bár nem érik be, de szép. Ventimilian (15,13-kor) az olasz-francia határállomás. Neve 20000-et jelent, a Rómától való távolságot. A határőrök egyáltalán nem foglalkoztak velünk, csak intettek, hogy mehetünk tovább (15,20-kor). A Vörös szikláknál,minden különösebb változás nélkül, Sz.Lajos hídján léptünk át Francia földre. (Folytatás)

1997. junius 29-30. Hazaút

(Előzmény) Nehezen ment az elalvás (20:45), de azért előbb utóbb mindenki elaludt. Genova-Osopo(5,35) Carnisio-Talmes(5,44) A társaság élénkedése kb. 5,45 után kezdődött. Tarviziot 7,15-kor értük el. (Folytatás)

2001.június 25. Irány Lourdes olasz útszakasz

Gépkocsivezetőink: Farkas János és Füstös Csaba voltak. Idegenvezetőnk: Vicsorné Kovács Adrienn, lelki vezetőnk: Lambert Zoltán atya. (Előzmény)

Tíz perccel 17 óra után elértük az osztrák-olasz határállomást, itt már a határnak semmi nyoma sincs. (Egy hónappal később ideiglenesen itt is visszaállították a szigorú határellenőrzést, mert a külügyminiszterek Genovában üléseztek, és féltek a globalizáció ellen tiltakozóktól. Ennek ellenére bejutottak Olaszországba tiltakozók, és valóságos csatatérré változott a nyugodt kikötőváros. Halálos áldozat is volt, és a rendőrségnél is leváltások történtek.)

Közben valakinek eszébe jutott, hogy ezen a napon van a medugorjei jelenések 20. évfordulója és ebből az alkalomból Máriaremetén ünnepi köszöntést tartanak. Ebbe mi is bekapcsolódtunk a dicsőséges rózsafüzérrel.

Olaszországban, ereszkedve az autópályán, a Fella folyó széles medre kísért minket Gemonáig. Mindég elgondolkoztat ez a világos kövekkel bélelt hatalmas, hosszú teknő. Híradófelvételek alapján mindég elképzelem azt az őrjöngő tajtékzást, amit felhőszakadás, vagy gyors olvadás után rendez itt a lezúduló víztömeg. Tolmezzo után már síkságon robogtunk, itt csatornák viszik a földekre a vizet.

19.40-kor Padova előtt letértünk az autópályáról. Hosszan kerestük szállásunkat. Közben kisvárosokon, villanegyedeken mentünk keresztül. Türelempróbáló kiadós tekergés után a végül a külvárosban megtaláltuk, kilenc óra után értük el célunkat, a Hotel Delfinót, a Via Eugena Treponti 3 szám alatt. [A13,14] Háromszintes kis panzió, 3-4 ágyas szobákkal. Fákkal, meg többnyire emeletes, villaszerű épületekkel volt tele a környék. Nagyon fáradtak voltunk, gyorsan vacsoráztunk, zuhanyozás és lefekvés következett.

2001. jún. 26. Reggel 6 órakor keltünk, mert az úti csomagot is el kellett készíteni. Az ablakon fákra, néhány kis villára, a közelben párába burkolódzó meredek hegyre láttunk ki. 8 órakor volt közös reggeli, és már útra is keltünk Padovába. Itt rövid látogatást tettünk a Szent Antal Bazilikában.

Délben indultunk tovább. A sztrádára rátérve, az Autogril parkolójában kellemes gondolatokkal eltelve néztünk a pillanatra feltűnő kis Sztráda-kápolnára, ahol Bolberitz atyával volt szentmisénk annakidején. Utaztunk tovább Lourdes felé. 17.12-kor értük el a tengert, Genovát, a Genovai-öblöt.

Ventimilian az olasz-francia határállomás. Az egyik alagút közepén volt az olasz-francia határ, így észre sem vettük, hogy már Franciaországban járunk. Semmi sem jelzi, csak a falon állítólag egy tábla. Mi a gyorsan haladó buszból nem láttuk… Alagutak, vörös sziklák, Sz. Lajos hídja, a határ... Este hét óra előtt néhány perccel már Franciaországban jártunk… (Folytatás)

Júliai Alpok DN — Triglav csúcs 2863 m — Fella f kisér Gemonáig — Széles meder

Tolmezzo 17.35

Innen síkságon robogunk, csatornák viszik a földekre a vizet. Ez a venetói síkság

Udine 18.16. Latisana 18.48

Velencei elágazások

Mestre  19.40. Szállás Padova térségében. Padova előtt tértünk le az autópályáról. Hosszan kerestük. Közben kisvárosokon, villanegyedeken mentünk keresztül. Érintettük Tarcarolát, Feriolét, Domenicót, San Biagiót, Bresciát, végül Trepontit. Végül elértük célunkat, a Hotel Delfinót, a Via Eugena Treponti 3 szám alatt, 21,13-ra értünk oda

Jún. 26.-----kedd---------------2. nap.

Ébresztő után 8 órakor reggeli, indulás már 836.kor. Egy társunk 8.42-kor rosszul lett. többször is meg kellett állnunk, hogy szellőzzön.

Padova 9.10. A nagy tér melletti parkolótól az ovális téren át sétáltunk a Bazilikához. Megnéztük a bazilikát, körbe jártuk Szent Antal sírját. Megnéztük az oldalkápolnában az ereklyéket: nyelvét (aranyozott), állkapcsát, ruháját, régi koporsóját. Sok ereklyetartóval voltak tele a szekrények.

Mise a tér oldalán levő kápolnában 10.10-től 10.48-ig. Mise után a kerengőkbe mentünk be, majd ismét a bazilikába. Ugyanazon az úton tértünk vissza az autóbuszhoz, amin jöttünk. Tovább indultunk12.07-kor. A sztrádára rátérve az Autogril parkolójában kellemes gondolatokkal néztem a kis Sztráda-kápolnára, ahol Bolberitz atyával volt szentmisénk annakidején.

PADOVA

[Patavium, húnok, longobárdok, m. Páduai Sz.Antal, Titus Livius tört.író, Giottó fes-tő, Donatelló szobrász, Mantegna festő tartozott ide, ősi egyetem, 200e.l. ipari k.]

Szt Antal bazilika

Verona 13,22

Brescia 13.58

Cremona 14.04

Letértünk dél felé: Monerbio 14.15, Oglio folyó 14.25, Cremonai leágazás 14.33, Pó folyó 14.37, Piacenza 14.55, Carteggio 15.29, Voghera 15.38. Itt pihenőt tartottunk 15.45-től 16.18-ig. Tovább indultunk, Tortone 16.23, Alexandria 16.41, Oscada 16.52, Masone 17.12.

17.12-kor értük el Ventomigliát, és megpillantottuk a tengert és Genovát, a Genovai-öblöt és a Ligur tengert. San Remo 18.40. A legelegánsabb helye, virág-központ. Ventimilian a határállomás, semmi sem jelzi, csak a falon állítólag egy tábla. Vörös sziklák, Sz.Lajos híd, 18.49-kor átrobogunk rajta.

2001. július 5-6. Lourdes-Fatima hazaút olasz szakasza

(Előzmény) Az francia-olasz határt 18.15-kor léptük át. még hosszan követtük a tengerpartot és csak a sötétedés felé tértünk át az autópályára. Este, sötétedés után vetítettünk Montserrátról és a mi Fatima-filmünket is, majd aludni tértünk a buszban. Most már folyamatosan tartottunk hazafelé, pihenőt kétszer tartottunk, alvással próbáltuk elfoglalni magunkat.

Júl. 6.-----péntek--------------12. nap

Már Ausztria határán ébredtünk, Villachban.

--------------------------------

Tarvizio [93] –Ny 23 km

Júliai Alpok DNy

Triglav csúcs 2863 m

Fella f – Gemonáig

Pontebba [93] –D 29 km

Cárnia [93] - 40 km

VENETO tartomány

–venétek lakták: lágyabb tájsz.

venetói síkság

[Mira D]

[Mirano É]

[Padova [175] D] - 84 km

–Patavium, húnok, longobárdok, m.

–Páduai Sz.Antal, Titus Livius tört.í.,

–Giottó festő, Donatelló szobrász,

–Mantegna festő tartozott ide

–ősi egyetem, 200e.l. ipari k.

[Vicenza [181] É]

–97e.l. építészet: Paladio 1508-80

–Monte Berico búcsúj.temploma:

–:::Madonna del Berico t. 1428.ép.

[Barbarano D]

–jégkorszaki mamutgleccser

–2000m-es teknő, moréna

–51,5 km hossz, 3-4 km széles

------------------------- 2. nap, jún 25.

LOMBARDIA tartomány

Castiglione –ÉNNy

Chiese f +

Brescia [207]

200e.l. textil- és műanyagipar

középkori vár, szabadságharcuk

Haynau innen került hozzánk…

[Chiari D]

[Monza [219] É]

Milano [219] –D

felhőkarcolók, toronyházak

Dóm a föld harmadik legnagyobb t.

[Pavia [251]]

Varezze [291]

itt sz. Jacobus da Voragine, Sz. élete

SAVONA [291] - 60 km

nagy ipari város és kikötő

Nyugati Riviera

Noli-fok

Finale [291]

–barlangokban ősember leletek

Loano

(Albenga [291])

–ősi város, téglatornyok, dóm, pal.ák

Arroscia f +

Alassio [291]

fürdőhely, tipikus Riviera

Mele-fok

Diana Marina [291]

fürdőhely

IMPERIA [291] - 46 km

forgalmas kikötő, étolaj

Andrea Doria, 16.sz. genovai admir.

Edmondo de Amicis, "Szív" regény

(San Remo [290] D)

–legelegánsabb helye, virágközpont

–Madonna della Costa, kup.t.107m

(Bordighera [290] D)

–parti promenad, hegyold. szállók

–datoly, nem érik be, de szép

Ventimilian - határállomás - 10 km

? f +

Vörös sziklák, Sz.Lajos híd

--------------

OLASZORSZÁG

TARVIZIO- MESTRE útv.[217 km>

Tarvizio [93]                                [ 36 km>

Júliai Alpok DN — Triglav csúcs 2863 m — Fella f = Gemonáig — Pontebba [93] — Széles meder

[Tolmezzo]                                  [ 16 km>

Innen síkságon robogunk, csatornák viszik a földekre a vizet.

Piani                                               [ 14 km>

Cárnia [93] — venetói síkság

[Gemona d. Friuli]                    [ 26 km>

Tagliamento f.= — [Tarcento] — [Nyugatra Aviano helység. XI. Ince pápa követeként Magyarországon járt Aviánói Szent Márk. A bécsi kapucinus templomban lett eltemetve]

Udine [93]                                      [ 83 km>

Palmanova elágazás Trieszt felé — [Codroipo] — Tagliamento f+  — Autogrillnél pihenő — Cesalto

[Latisana]                                      [ 82 km>

[Portogruaro] — [Pordenone] [93] — [San Dona di P] — [Conegliano] [93, 95] — Piave f+ — Sztráda vége — [Trevizo] [93] — Dugóban topogunk, döcögünk — [Velencei elágazások 10 percen át. Az út egyenesen egy kúp alakú hegy irányába vezet.] — [Castelfranco]

Mestre [92, 106]                                    Õ

MESTRE-MILANO útv.

Mestre                                           [27 km>

Velence szárazf. külvárosa — [Velence [99]] — [150 vizi út., 117 szigetecske, ~400 híd] — [Mirano] — [Mira] [Lukács sírját itt feltárták, a leleteket tudományosan értékelik, vizsgálják. Tébében halt meg, majd Bizáncba vitték, végül a keresztesek hozták ide.]Brenta f.+

Szállás Padova térségében

Jún. 26.-----kedd---------------2. nap.

[Padova [175] D]                  [84 km>

— [Vicenza [181] É] [97e.l. építészet: Paladio 1508-80 Monte Berico búcsúj.temploma: Madonna del Berico t. 1428.ép.] — [Barbarano D] — [Arzignano É] — [Bonifacio D] — Adige f + — [Lonigo D]

[Verona [184] É]                          [ 55 km>

[200e.l. középkori hang. 80e-es Aréna, Rómeó és Júlia] — [Villafranca di Verona D] — [Peschiera d.G. [200] É] [ipartelepek az osztrák várfalaknál] Mincio f + — Garda[196] [É. jégkorszaki mamutgleccser, 2000m-es teknő, moréna, 51,5 km hossz, 3-4 km széles]LOMBARDIA tartomány — Castiglione –ÉNNy —  [Desenzano] — [Lonato] — [Montichiari] — [Rezzato] — Chiese f.+

[Brescia] [207]                        [96 km>

[Bagnolo Melio] — [Chiari D] [Rovato] — Oglio f.+ — [Sárnico] — [Palazzolo s. Oglio] — Sere f + —  Cremona — [Bergamo] [209] É] 113e.l. Cita alta 200m magasan Brembo f + — Adda f.+ — (Comoi tó É) — [Treviglio] — [Monza] — [Sesto]

Leonardó — Szent Domonkos — dominikánusok — katarok

Milánó                                        Õ

MILANO-VENTIMILIAN útv. [ km>

Milano [219]                        [131 km>

[felhőkarcolók, toronyházak. Dóm a föld harmadik legnagyobb t.] — [Pavia [251]] [Certosa di Pavia kolostor 1396 –3 hajós t., 14 kápolna, 1473-1550 50e.l.] — Ticipo f + — Pó f + — Scrivia f – hosszan — [Voghera K] — [Castelnuovo Serivia K] — [Novi Ligure Ny] — Északi Appenninok — LIGURIA tartomány — Genova [292] [DNy hat. kikötő, évi 15e.hajó, 450e.utas] Genovai-öböl — Ligur tenger — Wolth — Varezze [291] [itt sz. Jacobus da Voragine, Sz. élete]

Savona [291]                         [60 km>

[nagy ipari város és kikötő]Nyugati Riviera — Noli-fok — Finale [291] [barlangokban ősember leletek] — Loano — (Albenga [291]) [ősi város, téglatornyok, dóm, paloták]Arroscia f + — Alassio [291] [fürdőhely, tipikus Riviera]Mele-fok — Diana Marina [291] [fürdőhely]

Imperia [291]                        [46 km>

[forgalmas kikötő, étolaj. Andrea Doria, 16.sz. genovai admir. Edmondo de Amicis, "Szív" regény] — (San Remo [290] D) [legelegánsabb helye, virágközpont. Madonna della Costa, kup.t.107m] — (Bordighera [290] D) [parti promenad, hegyold. szállók. Datolya nem érik be, de szép]