Háttéranyag Izraeli utazásunkhoz
A város neve arabul Názirah. Héberül Názáret bimbót, rügyet, virágot, fiatal sarjat, zöld ágat jelent.
Az Ószövetségben nem volt ismert, Jézus idejében is gyanút ébresztő lehetett a híre. A talált sírok alapján kiterjedése nem lehetett nagy (hiszen a sírok nem lehettek lakóhely közelében a tisztaság megőrzése érdekében).
66-73. A zsidó háború idején a helységet lerombolták, lakói elhagyták.
Konstantin idejéig zsidó városka volt, ekkor azonban hatalmas bazilikát emeltek az angyali jelenés helyén. A házat biztosan jól ismerték, a zsidók a gyűlölet, a keresztények a tisztelet miatt. Az első bazilika nyomai a 326 és 336 közti időkből származnak (Adv. Haer., I, 2, haer. XIX). Járt itt Szent Paula, Aqitaniai Szent Szilvia, Szent Jeromos és Theodosius diákonus (530). A piacenzai zarándok említi csak Mária templommá alakított házát és a régi zsinagógát.
614. Chosroa perzsa király lerombolja a bizánciak által épített templomot.
670. Arculfus frank pöspök ír az Angyali Üdvözlet és az Anyaság templomáról. Ezt megerősíti Beda Venerabilis (675-735), majd Petrus Diaconus (1037). Van egy Eusebiusnak, vagy Jeromosnak tulajdonított jelzés is, de a kritika ezt egy 6. századi írónak tulajdonítja. (Guerin, La Galilée, I, 98.)
725. Willibald járt Názáretben. Az Angyali Üdvözlet bazilikát találta, amit a keresztények időről időre pénzen váltottak meg (Hodoep.).
808. Egy nyugati tudós, még talált 12-20 szerzetest Názáretben (Commemoratoriun de Casis Dei).
975. Skimiskes János császár visszafoglalta a várost és környékét a szaracénoktól, azonban hamarosan megmérgezték, és a város ismét arab kézre került.
1100 körül a templom elpusztult, csak a kolostor menekült meg.
1109. A keresztesek a bazilikát székesegyházzá, és a kolostort püspöki palotává újjáépítették, mert a scythopolisi metropolita áttette ide székét. Ekkor építették a görögök a Szent Gábriel templomot a Szűz forrása mellé.
1187. A hattini ütközet után Názáret is Szaladinbirtokába került. Az európai papok el kellett hogy hagyják a várost.
1192. Walter Hubert salisbury-i érsek engedélyt szerzett Szaladintól egy minimális papi létszám visszatérésére.
1219. Assisi Szent Ferenc ellátogatott a Megtestesülés titkának szentélyébe (Vita B. Fr. - Wadding, Ann., 1219, 20.; u.o. Conform, S. Fr., II.).
1229. február 20. II.Frigyes német császár 10 éves fegyverszünetet kötött az egyiptomi szultánnal. Ennek során megkapta az Akre-Názáret útvonalat és helyreállította a várost.
1250 Szent Lajos király zarándokolt el feleségével, Margit királynéval a Megtestesülés helyére. (Vita S. Ludovici, IV.)
1263. Bibars, vagy Baibár Egyiptomból a templomaikat és hitüket óvó keresztényeket lemészároltatta .s egy ciszternába dobatta (Adulféda; Bscheider, 144. - Tobler, Nazareth, 44.).
1291. A keresztesek végleg elhagyták a Szentföldet, majd hamarosan a nyugati papság és szerzetesség is eltávozott.
1349-óta a ferences atyák igyekeznek a szent helyeket visszaszerezni, és a zarándokokat óvni. Beköltöztek az Angyali Üdvözlet szentélyének romjai közé.
1385-ben, majd 1448-ban kiűzték a ferences atyákat Názáretből, de titokban mindég visszatértek (Gesta Dei p. Frat. Min. in T. S.).
1548. Megint elűzték az atyákat Názáretből, de a szent barlang kulcsát egy Isza nevű keresztényre bízták (Raguzai Bonifác).
1620. Engedélyt kaptak a ferencesek hogy egy templomot építhessenek kolostorral a Barlang fölé (La Terre S, 61.).
1632-34. Fogságba vetették a szerzeteseket, sarcolták őket bírságokkal.
1638. Beduinok razziáztak, kirabolták a szerzeteseket, az országból is kiüldözték őket.
1641. Néhány sikertelen kísérlet után ismét megtelepedtek a szentély romjai közt, azonban állandó maradt a zaklatás (Voy. de Jérus. 31).
1730. Dhamer el Amer sejk uralma alatt némi békét élveztek. A görögök áskálódása dacára hét hónap alatt felépítették templomukat.
1799. Napóleon Acrét ostromolta, de egy serege a damaszkusi Abdalia pasa ellen itt gyülekezett. A felmentő seregekkel Kánában és a Tábor hegyén ütköztek meg. A győztes csata után Napoleon és vezérei meglátogatták az Angyali Üdvözlet szentélyét (P. Millet. - Le Hardy, Nazareth, 214-218.).
1954-ben a szegényes templomot lebontották.
1960-1969 közt hatalmas templom épült az olasz Giovanni Muzio tervei szerint. Ma 85ezer lakosú tiszta arab városka, lakóinak fele keresztény.
|