Rieth József: Szentföldi zarándoklatunk

Almog

(Szentföldi utunk)  ---    << Beduinok <<    Almoq   >> Holt tenger >>

(Szentfödi utunk 4. napja, 1994. október 16., vasárnap.) Jerikót elhagyva -- miközben a beduin táborból jöttünk -- hamarosan megérkeztünk Almogba, következő szállásunkra. Ez a kibuc is a főúttól kissé beljebb volt, egy sivatagos vidék közepén. Már messziről feltűnt a gyér füvű rétek hajlatain túl a telepet körülvevő szöges drótkerítés, a benn zöldellő dús növényzet. Fegyveres kapuőrség nyitotta a kaput. A kerítésen belül dús zöld vegetáció látszott, a pálmafák és bokrok között kis házak sora állt, mint egy kempingben, vagy üdülőtelepen. Nagy aszfaltozott parkolótéren álltunk meg, gyors kipakolás következett a buszból. A csomagokat a kibuc emberei kézi targoncákkal vitték a házaink elé. Ezek a segítők kb. 18-20 éves fiatalok voltak. Feltűnt közöttük egy mongolos szemű leányzó. Mint később kiderült, valóban mongol származású. Csatlakozott a kibuchoz, hiszen a kibuc nem faji vagy vallási alapon szerveződik.

Almog ezen a tájékon található -- A vendégkártyánk

"Ez a 2-csillagos szálloda összesen 77 szobát biztosít a vendégek számára. A szálloda kisgyermekek számára saját játszóteret kínál, ezenkívül gyerekágyat biztosít a szobában (kérjük, hogy a foglalás során jelezze ilyen irányú igényét). Autóját a szálloda ingyenesen igénybe vehető parkolójában tárolhatja. Egy forró teára vagy egy hideg limonádéra vágyik? A szobában rendelkezésre álló minibárnak és vízmelegítőnek köszönhetően bármikor kedve szerint választhat! A szállodában minden szoba klímaberendezéssel rendelkezik. A szálloda nemdohányzó szobákat is kínál (kérjük, hogy a foglalás során jelezze a nemdohányzó szoba iránti igényét). Kényeztesse magát: a szállodában igénybe vehető masszázs közben maximálisan kikapcsolódhat. A szálloda saját szabadtéri úszómedencéjében tökéletesen sportos vonalakra tehet szert. Vegye igénybe a szálloda által kínált kölcsönözhető kerékpárokat a környező vidék megismeréséhez! Szép időben akár a szabadban is étkezhet a szálloda teraszán." -- írja a szálloda ismertetője.

Almog így néz ki közelről

Gyorsan elhelyezkedtünk a házakban. Itt is hasonló volt a ház beosztása; egy tartózkodó nappali szoba, egy háló szoba és egy fürdőszoba. Klímaberendezés tette roppant kellemessé a különben kinn meglehetősen meleg éghajlatot. A hivatalos fogadtatásunk a kibuc klubtermében várt ránk. gyorsan rendbe szedtük magunkat, és elindultunk a központi földszintes épület felé. Árnyas utak, sok bokor és fa, zöld gyep volt a házak között. A tájékozódást útjelző táblák segítették. Az egész telep nem túl nagy, hamar megérkeztünk a központi, aránylag kicsiny épülethez. Az ajtón belül szabályos hotel recepció van a szűk folyosót keresztező másik folyosó által képzett sarokba szorítva. Pultok álltak benn, a sarokban összenyitott két-három szobácskában. Számítógépes munkahelyek voltak kialakítva, hoszteszek álltak a pultok mellett. Hátrébb balra a kis terem belső részén irodai munkát végző fiatalok dolgoztak, jórészt szintén számítógépes munkahelyeknél. A pult előtti szűk kereszt folyosón sorolunk jobbra egy teremszerű helyiségbe, a klubszobába. Nem nagy térségeket építettek itt a tervezők, inkább néhány négyzetméteres szobácskák falait kibontva, vagy tán elhagyva hoztak létre olyan klubhelyiséget, ahol sok embert el lehet helyezni, ahol a teret mozgatható válaszfalakkal jól lehet tagolni. A térség összességében itt szűk, a mi autóbusznyi tömegünk már szinte a zsúfoltság határáig kitölti. Talán a nagyméretű fotelek is sok mozgási lehetőséget vettek el.

Ezekben a házakban szálltunk meg

A klubszoba nagyobb térség, oszlopokkal tagolva. Egyidejűleg több kisebb társaság is találkozhat itt csendes, kiscsoportos beszélgetésre. Kényelmes fotelek veszik körül az alacsony asztalokat. Keskeny, de még éppen csak járható közlekedők biztosítják az egyes boxok megközelítését. Az egyik sarokban büfé és árusító pult van kiképezve, a másik sarokban kis népművészeti, iparművészeti és kozmetikai cikk bemutató látható. Elválasztó falat is képző vitrinekben rendezték el a bemutató anyagát. Rövid ideig nézelődhettünk, majd elkezdődött a kibuc történetének ismertetése. Az üdvözlés - szokás szerint - egy pohár üdítő itallal kezdődik. Itt már felszolgálják az italt, a szűk hely dacára. Az emberre rá is mosolyognak. Figyelmesek. Várakozással figyeltünk vendéglátóink szavaira.

A kibucuk 16 éves. Jelenleg -- ha jól értem -- 64 tagjuk van, 30 gyermek van a telepen. A tagság fiatal emberekből áll. A gyerekeknek helyben van óvodájuk, a néhány nagyobb gyermek számára az iskola másút van, őket autóval szállítják naponta oda-vissza. A tagság dinnye és datolya termesztéssel foglalkozik, valamint pulyka neveléssel. Nagyon jelentős a nemrégiben kezdett ipari tevékenységük: kozmetikai szereket készítenek a Holt-tenger sójának felhasználásával. A krémjeik, pakolásaik és fürdősóik kiváló bőrregeneráló és gyógyító tulajdonságokkal rendelkeznek. Tevékenységükben jelentős a túrizmus is, sok vendéget fogadnak az év folyamán. A telepen uszoda áll a vendégek és a kibuc dolgozói rendelkezésére.

A kellemes vízben remekül strandoltunk, közben finom datolyát gyűjtöttünk a szomszédos pálmafák alól

A bemutatkozó előadás után hatalmasat strandoltunk mi is a tisztavizű úszómedencében. Az úszómedence körül körben vastag, puha, mélyzöld fű borítja a teret, hatalmas datolyapálmákról hullik a sárga színű éretlen, és a barna vagy fekete színű érett datolya. Az éretlen rosszízű, ehetetlen, az érett azonban nagyon finom. Itt speciális fajtákat tenyésztettek ki, ez fontos kereskedelmi cikkük. Amíg a fűből szedegetett datolya-szemeket rágcsáltuk, jól szemrevételeztük a körülöttünk tevékenykedő kibuctagokat.

Szorgalmasan építettek fiatal emberek egy sátortábort az uszoda kerítése mellett, ám a kerítés belső, innenső oldalán. Hatalmas katonai, tábori gúlasátrakat állítottak fel, bizonyára egy népes csoportot vártak. A sátrakat gyorsabban felállították, mint ahogy az alkatrész-utánpótlás érkezett egy hatalmas teherautón. A táborépítők ezért az autó két fordulója közben nagy viháncolást rendeztek, egyesek úszkáltak, mások vidáman játszottak, vagy beszélgettek egymással.

Mi jót pihentünk, nagyokat úszkáltunk a ragyogóan tiszta vízben, heverésztünk, beszélgettünk egymással. A sötétedés hamar kezdődött, hamarosan mindenki szedelőzködni kezdett. Csak akkor lepődtem meg, amikor a közeli padnál is felöltözött egy fiatalember. Trikót és klottnadrágot húzott, aztán vette a pad mellett, a fűben heverő géppisztolyát és elindult az épületek felé. Megrökönyödve képzeltem el, hogy talán még az ágyban is fegyverrel alszanak... Nem tudom elképzelni az életet fegyverek árnyékában. Eszembe jutott a kibucot körülvevő szögesdrót kerítés és a fegyveres kapuőrség...

Bunkerek

A háborúk eredményeképpen ezen a telepen 8 bunker található, ezek a föld alá mélyülő hatalmas betonkockák. A békés időszakban is kihasználják ezeket az óvóhelyeket. Az egyikben például múzeumot rendeztek be. A kicsiny múzeum aktualitását az adja, hogy a közelben van a Kumráni esszénusok telepének lelőhelye. A leletek másolataiból, ásatási anyagokból hangulatos kiállítást rendeztek be a bunker helyiségeiben. Az egyik nagyobb termecskében filmet vetítettek részünkre a Kumráni leletek történetéről, feldolgozásukról. A film bemutatta azt a professzort is munka közben, aki hosszú fáradságos munkával másolgatja eredeti méretben és alakban a töredékeken felismerhető szövegeket. Kérdéseket lehetett feltenni, majd megtekintettük a bemutatót, a tárlókban elhelyezett anyagokat: képeket az ásatásokról, eredeti töredékeket és lapok másolatait, és még sok más érdekes látnivalókat. Elgondolkodtatók a hosszú sorba rendezett töredékek, a szögletes betűk. Gyönyörű feladat lehet ezeknek a morzsáknak a (sokszor tényleg morzsányi darabkák puzle-szerű) rendezése, értelmezése. Bizonyára sok látogató azzal a szándékkal jön a kibuc hoteljébe, hogy innen látogasson részletes vizsgálódásra a kumráni romterületre, és a hegyoldali barlangok megtekintésére. Célszerű hát, hogy itt láthasson az ember érdekes részleteket, ami bőségesen kiegészíti az ásatások látnivalóját.

Óriási munka a kumráni töredékek feldolgozása

Más bunkerekben játékterem, kondicionáló, stb. van berendezve. A vacsorára menet, és várakozás közben bepillanthattunk a kibuctagok életébe is valamelyest. Az étterem előtti bunker előterében kis átriumszerű térség volt kialakítva. Körben ülésül szolgáló magas lépcsők fogták körül a bunker bejárata előtti térséget, így valóságos átriumot képezve. Sok fiatal kibuctag beszélgetett itt üldögélve, álldogálva, sétálgatva. Körülöttük gyerekek játszottak. Egyik másik babájával vagy tologatós autójával játszott, a kisebbek kocsiban, vagy a mama karján ültek, a nagyobbak a bunker tetején háborúsdit játszottak vad rohangálással. A felnőttek fiatalok voltak, a gyerekek közt a legidősebb is csak tíz év körülinek tűnt. Hosszan elnézegettük őket, a játékukat, miközben a vacsorára vártunk.