Rieth József: Szentföldi zarándoklatunk

Yardenit

(Szentföldi utunk)  ---  << Tibériás <<    Yardenit    >> Tábor hegye >>

Yardenit            Yardenit  -- Keresztelő J.

(Szentfödi utunk 4. napja, 1994. október 16., vasárnap.) 7 órakor volt reggeli, és elbúcsúzva a kibucunktól, már indultunk is dél felé. A tó partjához közel robogtunk, időnként hegyre kaptatva, majd visszaereszkedve. Hamarosan megérkeztünk a Jordánhoz, Yardenitbe. A víz közelsége végig a Jordán medre mentén hatalmas zöld ligeteket, erőteljes fákat eredményez. Elhagyva az autóbuszt, gyalogosan ereszkedünk lefelé a folyó felé. Hatalmas fák közt lomhán terül el a mély vízmosásban a folyó. Talán nem is folyik itt (sem), hiszen teljesen az ivóvízkészletet szolgálja a Genezáreti tó minden cseppje. Ez a kis szakasz nagyon is holtág jellegű, talán csak idegenforgalmi célból építették ki. Itt mindenesetre kialakítottak egy keresztelőhelyet, ahova mindenki, csaknem minden szentföldi látogató elzarándokol. Vagy a keresztségi fogadalmát megújítani, vagy újrakeresztelkedni, vagy csak érdekeset látni jönnek ide az emberek. Közismert azonban, hogy Jézus keresztelkedése és János működése valószínűleg nem ezen a helyen volt, hanem sokkal délebbre.

Hatalmas kegyszerboltok közt megyünk le a víz közelébe, ahol intim öblöcskék vannak kialakítva, körben a parton amfiteátrumszerűen kialakított lépcsős ülőhelyekkel, lenn pedig a vízzel. Merülve keresztelkedők számára lankás kövezett járda vezet nagy ívben, korláttal a vízbe. A víz sekély, kristálytiszta, lelátunk a meder aljára. A mély völgyet hatalmas fák takarják be. Óriási tömeg áramlik a járdákon, minden öblöcske körül rengeteg ember ül, vagy áll, de az ügyes elrendezésnek köszönhetően a hangulat nem kegyeletromboló, nem zsúfolt. A Jordán hangulata és Keresztelő János emléke ihleti a zarándokokat, hogy megújítsák a szüleik által egykor helyettünk tett fogadalmat. Az egyik katlanban mi is megújítottuk keresztségi fogadalmunkat, és már át is kellett adnunk a helyünket a következő csoport beözönlő résztvevőinek.

Bár bizonyosak vagyunk, hogy nem itt zajlott Keresztelő János tevékenysége, de a Jordán szent volta, a hely hangulata megilletődöttséggel töltött el mindannyiunkat, teljesen átéreztük a keresztény voltunkkal együtt járó magasztos elkötelezettséget, a keresztségben kapott végtelen ajándékot, az istengyermekséget.

Keresztelő János keresztelési helye           Yardenit  -- Keresztelő J.

Nem jelölhető meg hitelesen, hol keresztelt János. Több helyen is működött ugyanis a Jordán mentén. Júda pusztájából felment a folyó mentén Ennonig, Salim mellé. Ez szemben van Szamariával, Heródes Antipász itt tartóztatta le.

Aenon

Amikor Jeruzsálem papjai és levitái megkérdezték tőle: "Ki vagy te?", János a Jordánon túl keresztelt, Betániában. Azonban Betánia nincs a Jordán mellett. A szövegben Betenon van írva. Origenés állítja, hogy Bethabarát kell olvasni, ezt az olvasatot egyesek Betharabának adják vissza. Néhányan ezt a bizonyos Betániát újabban Galilea déli részén keresik, mivel szerintük János 2,1 a keresztelés utáni harmadik napra jelzi a Kánai menyegzőt. Ez a meghatározás azonban valószínűleg téves és nem értelmezhető, mert János Jézusnak a Galileába való visszatérése utáni harmadik napról beszél.

Qasr el-Yahud

Nagyon valószínű hogy János keresztelő tevékenysége a Jordán déli részén, nem messze Jerikótól zajlott. A kutatók manapság Qasr el-Yahud-ot tartják a legvalószínűbb helyszínnek, Jerikó közelében.

Felkapaszkodtunk a tengerszint magasságába

Beszálltunk az autóbuszba és kissé visszafelé tartva a tavat övező hegyek felé vettük az irányt. A szerpentinről még egy búcsúpillantást vetettünk a Genezáreti tóra, és a fák által jelzett Jordán-torkolatra. Az út menti parkolóban tábla emlékeztet minden utast, hogy 215 méteres emelkedéssel már a Földközi tenger szintje magasságában vagyunk. Elgondolkoztató a tó látványa a lábunk alatt, és a meglepő belátás, hogy most értük el a tenger szintjét, és eddig mélyen a tenger szintje alatt egy mélyföldön jártunk. Még jócskán kapaszkodott a buszunk, de a gerinc után már feltűnik a Tábor hegye is, és az alatta elterülő, a Földközi tengerig húzódó nagy Jezrael síkság.